مفهوم هویت دیجیتال چیست؟چگونه باید از هویت دیجیتال محافظت کنیم؟هویت دیجیتال چیست؟تعاریف مختلفی از هویت دیجیتال در منابع مختلف ذکر گردیده است. بنا بر تعریف موسسه ملی استاندارد و فناوری، هویت دیجیتال شخصیت (پرسونا) آنلاین یک موجودیت (شخص، نهاد) است. یک فرد ممکن است برای ایمیل، هویت دیجیتال داشته باشد و دیگری برای امور مالی شخصی. بهطور کلی بدون یک زمینه مشخص، تعیین تعریفی واحد برای هویت دیجیتال که همه ابعاد را در برگیرد، دشوار است. در نتیجه هویت دیجیتال نمایانگر منحصربه فردی از یک موجودیت است که در یک تراکنش آنلاین درگیر است.هویت دیجیتال اطلاعاتی است که توسط سیستمهای کامپیوتری برای نشان دادن یک عامل خارجی، یک شخص، سازمان، برنامه یا دستگاه استفاده میشود. به زبان دیگر هویت دیجیتال یا شناسهی دیجیتالی نمایشی از خود واقعی یک فرد به صورت آنلاین است. درست مانند دنیای واقعی، بسیاری از شناسههای منحصر به فرد وجود دارند که میتوانند یک هویت دیجیتالی را تشکیل دهند
هویت دیجیتال را میتوان به عنوان نمایش دیجیتالی اطلاعات شناخته شده در مورد یک فرد یا سازمان مشخص تعریف کرد که بطورکلی مجموعه تمام اطلاعات دردسترس دیجیتالی در مورد یک موجودیت است. گوگل، هویت دیجیتال را به این صورت تعریف میکند، «هویت آنلاین شما نه تنها با آنچه شما پست میکنید، تعیین میشود بلکه با آنچه که دیگران درباره شما ارسال میکنند مانند یک اشاره در یک وبلاگ، یک پست، یک عکس، برچسب و یا پاسخ به یک پست یا یک بروز رسانی پیام معرفی وضعیت عمومیتان نیز تعیین میگردد.هویت آنلاین را میتوان اطلاعاتی در رابطه با یک شخص، یک سازمان یا هر چیز دیگری دانست که دارای موجودیت آنلاین و دیجیتالی است. در واقع، هر هویت آنلاین شامل تمامی اطلاعات هویتی و الگوهای استفاده از خدمات دیجیتالی است که میتوان از آن برای شناسایی افراد، سازمانها و دستگاههای الکترونیکی استفاده کرد.پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات دیجیتالی، مثل موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، وبسایتهای ارائهدهنده خدمات مالی، وبسایتهای نظامی و … از این اطلاعات برای احراز هویت افراد و سازمانها در نشستهای آنلاین به منظور حفاظت از دادههای شخصی آنها استفاده میکنند. همچنین، بسیاری از سرویسهای دیجیتالی، با دسترسی به هویت آنلاین افراد، خدمات متناسب با نیازمندیها و علاقهمندیها را به مخاطبان خود ارائه میدهند
هویت دیجیتالی و مدیریت آن برای رشد و گسترش کسب و کار شما بسیار مهم است. مدیریت هویت از نظر تاریخی همواره بر روی کاربران داخلی یک کسبوکار مانند کارکنان، پیمانکاران و یا آنهایی که در زنجیره تامین قرار دارند متمرکز بوده است. این جریان به جهت حصول اطمینان از این بود که این کاربران دارای سطوح صحیح دسترسی لازم برای انجام کار خود هستند.با این حال ، توانایی درک و مهار قدرت هویت دیجیتال خارجی برای مقیاس گذاری موثر مشاغل در این دوره از تحول دیجیتال ، مهم است. امروزه کسب و کارها به شدت بر سکوهای هویت خارجی و کاربر محور تمرکز دارند که ابزارهایی را برای ایجاد پروفایل های جامع مشتریان در میان کانالهای چندگانه فراهم میکنند.هدف افزایش تعامل ، شخصی سازی محتوا ، ارائه خدمات ثبت نام و ورود به سیستم ساده و ایمن ، درآمدزایی و بهبود رضایت کاربر است. با ایجاد یک هویت دیجیتالی قوی ، مشاغل می توانند به راحتی دید دقیق و کاملی از مشتری ایجاد کنند.چگونه بررسی کنیم که آیا اطلاعات شخصی شما در معرض نمایش و یا افشا قرار گرفته است یا خیر؟ واقعیت این است که شما نمیتوانید آن را متوجه شوید، زیرا هویت دیجیتال شما زندگی خاص خود را دارد. بهطور دقیقتر، تاریخچهی رویدادی بسیار غنیای که در طول سالها ایجاد کردهاید بسیار مشکل است که به صورت جزیی دسترسی داشته باشید زیرا نمیدانید از کجا شروع کنید، و پیگیری همهی کارهایی که آنلاین انجام میدهید تقریباً غیرممکن است.تصور کنید اگر همهی این جزئیات را کنار هم بگذارید چه اتفاقی میافتد. نتیجه یک تصویر بسیار دقیق از شخصیت دیجیتالی شما است که گاهی اوقات حتی دقیقتر از آن چیزی است که شما انتظار دارید. هنگامی که تمامی این اطلاعات یک نمایهی آنلاین از شما ایجاد میکنند که اکنون کاملاً با زندگی آفلاین شما مرتبط است، ممکن است در معرض حملات سایبری، جعل هویت در رسانههای اجتماعی یا سرقت هویت دیجیتال قرار بگیرید. مجرمان سایبری عاشق نشت دادهها هستند. هرچه حجم دادهها بیشتر و به اصطلاح آبدارتر باشد، سریعتر و تهاجمیتر میتوانند از آن استفاده کنند، آن را بفروشند و سود ببرند.نقض دادهها اغلب اطلاعات شخصی مانند: کارتهای اعتباری، جزئیات بانکی یا سایر اطلاعات مالی شماره های تامین اجتماعی، اطلاعات گواهینامه رانندگی، آدرسهای منزل، شماره تلفنها، ترکیب ایمیل و رمز عبور، مدارک پزشکی. دادههای بیومتریک مثل اثر انگشت، عکاسی تمام صورت و دادههای رفتاری مثل ترجیحات، سابقهی فعالیت آنلاین